Deklarationshelvetet

Den där jäkla deklarationen har nästan tagit kål på mig. Jag visste ju att den skulle vara extremt krånglig i år eftersom vi har sålt två stycken bostadsrätter på kort tid, begärt uppskov på den ena, köpt radhus och skulle räkna ut fastighetsskatt osv. Ändå väntade jag/vi till asout sista dagen (igår) med att ens öppna deklarationen.jag fick panik när jag såg alla blanketter som skulle fyllas i, och alla beräkningar som skulle göras att jag trodde att jag skulle få en hjärtinfarkt. jag försökte mig på att räkna ut fastightesskatten, men det sket sig totalt. Då började jag fylla i blanketten om slutgiltigt uppskov, men det gick inte heller eftersom jag saknade lite uppgifter. Den tredje blanketten kund ejag inte heller fylla i eftersom jag inte visste bostad det gällde. Då började jag nästan gråta.
Hur puckad får man vara som försöker sig på det här sista dagen!?
Till slut ringde Andreas sin revisor (kl 19.30 på en helgdag...) och rågade henne om hon kunde titta på min deklaration också. Hon lovade att försöka, om hon hann, så Andreas åkte dit med alla papper och det som behövdes, tidigt morse. Jag hade inga höga förhoppningar om att hon skulle ha tid eller lust att göra min deklaration i absolut sista minuten, men kl 13.15 var hon klar med allt och Andreas kunde åka och lämna in den!
Jag vet inte hur mycket det kommer att kosta oss, men jag vet redan nu att det kommer att vara värt varenda öre!
Nu har vi sagt att vi aldrig mer ska flytta, för  det här vill jag inte vara med om igen. Nästa år när deklarationen kommer vill jag kunna skriva under med min namnteckning och that´s it!
Vi har sagt att OM vi skulle sklja oss någongång så får Andreas bo på nedevåningen och jag på övervåningen. För sälja och redovisa och beräkna kapitalvinst/förlust och allt skit gör vi INTE en gång till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback