Lyxåk

Jag tog taxi med barnen till dagmamman idag. Det har snöat hela natten och vägarna i Tyresö var inte plogade så min man föreslog att jag skulle ta taxi. Det kändes oerhört lyxigt när jag satt där och pratade med telefonisten för att förboka bilen, och jag försökte förbereda barnen i god tid så att de skulle vara påklädda och klara så fort bilen kom (8.15). Klockan 8.05 ser jag att taxinbilen svänger in på vår lilla väg och stannar utanför vårt hus, så jag gapar och tjatar och sliter till slut ner barnen från soffan, kastar in dem i overallerna, slänger ner mössor, vantar, tröjor och regnkläder i en kasse, drar på mig jackan och hoppar ut i snön med en stövel på foten och den andra i handen. Jag tar Neo under andra armen och väskan och barnens klädpåse i handen och baxar mig in i bilen, försöker krångla på Neo bältet (det tar hela taxiresan innan jag kommer på att jag har snurrat bältet och försöker knäppa fast spännet uppochner)och svettas som en finsk bastubadare brevid Nathalie som, efter en massa tjat och gnäll till slut hoppat in i bilen och satt sig på bälteskudden, har fått hjälp av taxichauffören att bli fastspänd.
"Det här var väl skönt? Tänk om vi kunde ta taxi till dagmamman varje dag" säger jag till barnen och får sura blickar tillbaka.
Jag måste ta körkort.

Kommentarer
Postat av: rudolf von schmetterfletter-magdenschlossen

Det var en härlig ögonblicksbild, lite Martina Haag över det hela.

2007-03-01 @ 16:25:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback