Liar liar

Jag försöker lära mina barn att det är fult och hemskt att ljuga och att det alltid är det bästa att tala sanning. I och för sig är de bara 2 och 3½ år, och vet inte ens vad ordet ljuga betyder, eller hur man gör när man ljuger heller för delen. Än. Men jag försöker ändå lägga vikten vid hur viktigt det är att alltid säga som det är.
Ändå ljuger jag själv för dem. Hela dagarna.

-"Ät inte snö för då får ni mask i magen" (Jag tror fortfarande lite att det kanske faktiskt är så)
-" Drick inte varmvatten för då blir ni magsjuka och kräks"
- "Drick framförallt inte badvattnet om ni har kissat i det för då blir ni så sjuka att ni nästan dör"
-" Om ni inte äter upp maten kommer de stackars fattiga barnen i Africa bli ännu hungrigare" (Helt logiskt)
-"Om ni inte är snälla får ni inga julklappar av Tomten" (Funkar hela året)
-"Slösa inte på vattnet för då tar det slut. För alltid." (Samma sak med elen. Naturligtvis.)
-"Om ni inte klär på er overallerna nu så kommer vi försent till dagmamman, och då kommer mamma försent till jobbet eftersom jag kommer att missa den absolut sista bussen och tunnelbanan för dagen"
"Om ni inte gör som vi säger slänger vi tv:n och alla era leksaker, böcker och kläder" (Vi skulle aldrig slänga tv:n!) 


Kommentarer
Postat av: Annelie

Och naturligtvis vet jag att Afrika stavas med "k" och inte med "c".

2007-03-08 @ 11:40:11
Postat av: Mia

Underbart.haha.. du är såå ond!!!

2007-03-08 @ 22:14:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback