Deep talk

I natt drömde jag att jag gjorde ett graviditetstest bara för att visa en tjej hur det fungerade, och det var positivt! Det var en ångestfylld dröm. Lyckligtvis vaknade jag.

Det här lilla samtalet utspelade sig mellan mig och min 3½-åriga dotter häromkvällen efter att jag försökt få henne att somna i över en timme, och tröttnat rejält på att hon inte kunde sluta fråga om allting:

Jag: -Men lilla älsklingen, nu får du faktiskt försöka sova. Nu pratar vi inte mer.
Nathalie: -Men, mamma?
Jag: -Mmm? Bara en fråga till, sen måste du försöka sova!
Nathalie: -Okej, bara en. Vet du, Stina säger att bebisar kommer ut där nere där man kissar! Men det gör de väl inte?? De kommer väl ut genom magen?
Jag: (suckar lite)-Jo, gumman, Stina har faktiskt rätt. De kommer ut där nere. Sov gott nu, älskling!
Nathalie: -Men, mamma! Det låter ju inte så trevligt!
Jag: -Nej, det är det tyvärr inte heller. Nu sover vi!
Nathalie: - Men, mamma! En del barn kan väl i alla fall komma ut genom magen? Jag vill inte att mina barn ska komma ut där nere!
Jag: Jaa, en del barn kommer ut genom magen, men då får doktorn skära ut dem. Jag ville inte heller att ni skulle komma ut där nere men det gjorde ni ändå. Så är det bara. God natt.
Nathalie: (upprört) -Men, maaammaaaa! Varför skär doktorn ut bebisarna?! Det gör ju jätteont ju!
Jag: - Ja, men en del kan inte komma ut där nere, och då måste doktorn helt enkelt skära upp magen och ta ut dem den vägen. Nu räcker det med frågor! Vi får prata om det här i morgon. Sov gott nu.
Nathalie: - Okej. Sov gott, mamma. Men du...?
Jag: -Ja, lilla gumman? Vad är det nu då?
Nathalie: - Hur kom jag in i din mage då? Trollade du eller?

Det var en diskussion jag kände att jag inte var beredd att ta just då, eller överhuvudtaget inte de närmaste 2, 3 eller 15 åren. Dagen efter hade hon i alla fall glömt bort det vi hade pratat om och som jag hade lovat att vi skulle prata vidare om. Nästa gång får jag försöka vara lite mer förberedd.

Kommentarer
Postat av: Mia

Unnnnnderbart!!! Fan vad jag hade velat höra det.. haha....
Ja du.. frågvisa barn.=) Vad sger man.. förberedd blir du adrig;)

2007-06-18 @ 13:18:21
Postat av: Sanna

Nämen skruttan va söt hon är :-)

2007-06-20 @ 00:47:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback